Αγαπητοί γονείς,
όπως θα
έχετε καταλάβει από τις «πληροφορίες» που θα σας έχει μεταφέρει το παιδί σας
αρχίσαμε να ασχολούμαστε με ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον θέμα:
«ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ»
Κριτήρια επιλογής του θέματος:
Κύρια αφορμή
ο κατακλεισμός από ειδησεογραφία, που αφορά σεξουαλική κακοποίηση μικρών
παιδιών σε ηλικίες προσχολικές και πρωτοσχολικές. Τα συνεχή κρούσματα κάθε μορφής παιδικής
κακοποίησης.
Η Αμάθεια -
Ημιμάθεια – Παραπληροφόρηση των μικρών παιδιών σε πληροφορίες όπως:
«Πώς γίνονται τα παιδιά;»
«Αν μ' αγκαλιάσει ο Παύλος, θα μείνω έγκυος;»
«Γιατί παλεύει η μαμά κα ο μπαμπάς στο κρεβάτι;»
«Πώς θα παντρευτεί η σκύλα μας;»
Το παιδί ρωτά και ενδιαφέρεται για τα σεξουαλικά
θέματα όχι επειδή είναι σεξουαλικά αλλά γιατί αποτελούν μέρος της ζωής και η
ζωή είναι το κυριότερο ενδιαφέρον του. Είναι γεμάτο περιέργεια, θέλει να μάθει
το πώς και το γιατί. Όσο πιο έξυπνο είναι τόσο πιο περίεργο. Η περιέργεια είναι
μια τρομερή ώθηση προς τη γνώση και καθώς μεγαλώνουμε, η μορφή και η ένταση της
περιέργειάς μας καθορίζει τη μορφή της ανάπτυξής μας.
Όταν η
περιέργεια του παιδιού ικανοποιείται απλά τη στιγμή που εμφανίζεται
φυσιολογικά, το αντικείμενο της περιέργειας βρίσκει τη θέση του και δε
φορτίζεται με υπερβολικό μυστήριο, ούτε απωθείται.
Συνοπτική περιγραφή του περιεχομένου του προγράμματος
Υγιεινή και Φροντίδα του σώματος. Τα παιδιά θα μάθουν τα μέρη του
σώματός τους, τη χρήση τους και τη χρησιμότητά τους για τον ανθρώπινο
οργανισμό.
Πως ερχόμαστε στη ζωή. «Πως
ήρθα στον κόσμο»; Με αφορμή αυτό το ερώτημα θα μάθουμε για τα γεννητικά όργανα
του ανθρώπου ,τη διαφορά τους ανάμεσα στα δύο φύλα και το λόγο της
διαφορετικότητας τους. Θα δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα της υγιεινής και
προστασίας του σώματός μας βάζοντας με αυτό τον τρόπο τις βάσεις για τον
παρακάτω στόχο
Διαπαιδαγώγηση των μικρών παιδιών σε θέματα σεξουαλικής αγωγής αλλά και
σε θέματα αυτοπροστασίας από κακοποίηση σεξουαλικής φύσεως ( είναι λογικό ότι θα δώσουμε περισσότερο βάση
στην υγιεινή και όχι στη σεξουαλική κακοποίηση,
καθώς ένα παιδί αυτής της ηλικίας δεν μπορεί ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να κατανοήσει τη φύση της σεξουαλικής πράξης , πόσο μάλλον
όταν αυτή ενέχει βία)
Η σεξουαλική
κακοποίηση των παιδιών είναι συνώνυμη της σιωπής. Μέσα από τη
σιωπή το παιδί εκφράζει την αγωνία του και ζητά απεγνωσμένα απαντήσεις από το
στενό περιβάλλον του, αυτό που το προσδιορίζει σαν οντότητα και εκεί όπου έχει
δομηθεί η προσωπικότητά του.
Η σεξουαλικότητα παίζει ένα σημαντικό ρόλο στην
διαδικασία ωρίμανσης ενός ατόμου καθώς και στην συγκρότηση της προσωπικότητά
του. Η οποιαδήποτε πράξη σεξουαλικής μορφής στο σώμα ενός παιδιού θα
προκαλέσει μία ρήξη, θα του δημιουργήσει
σύγχυση και τελικά θα το οδηγήσει
στην σιωπή. Από τη στιγμή αυτή δεν θα είναι πλέον σε θέση να μιλήσει
για το πρόβλημα, να περιγράψει την φύση του.
Τα παραπάνω εξηγούν γιατί δεν υπάρχουν συγκεκριμένα
συμπτώματα που να μας επιτρέπουν, αντικειμενικά και με βεβαιότητα να
αντιληφθούμε την σεξουαλική κακοποίηση. Υπάρχουν μόνο σημάδια τα οποία
μαρτυρούν έναν φυσικό πόνο ο οποίος μπορεί να αποδοθεί σε διάφορες αιτίες. Όμως
εμείς θα πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου και τη πιθανότητα της σεξουαλικής
κακοποίησης, Τα σημάδια αυτά θα πρέπει να αποκωδικοποιούνται ακολουθώντας
συγκεκριμένους τρόπους. Κατ’ αρχήν δημιουργούμε μία σχέση ζεστή μέσα από την
οποία εκφράζουμε την προσοχή και την φροντίδα με την οποία επιθυμούμε να το
περιβάλλουμε. Δεν πρέπει να υποτιμάμε την ντροπή που γεννά στο περιβάλλον του
ένα σεξουαλικά κακοποιημένο παιδί καθώς και την ελλιπή κατανόηση. Αυτές οι
αντιδράσεις μπορεί να το εμποδίσουν και να μην καταφέρει ποτέ να εκφράσει το
δικό του βίωμα.
Βασικός στόχος αποτελεί η προτροπή των νηπίων να σεβαστούν το σώμα τους, να
μάθουν ότι μόνο αυτά είναι υπεύθυνα γι’ αυτό και ότι οφείλουν να το φροντίζουν
και να το προστατεύουν aπό «αγκαλιές» που μπορούν να τους προκαλέσουν κακό.
Οι
νηπιαγωγοί