Αγαπητοί Γονείς,
Όπως ήδη θα καταλάβατε έχουμε αρχίσει να ασχολούμαστε με την ενότητα «τα συναισθήματα και τη διαχείριση τους». Κατά
τη διάρκεια της ενότητας αυτής, θα λάβετε
ενημερωτικές επιστολές, σχετικά με το τι έμαθαν τα παιδιά στο σχολείο,
και θα σας δοθούν υποδείξεις για το τι μπορείτε και εσείς με τη σειρά σας να
κάνετε στο σπίτι, για τη συνέχιση της μάθησης αυτής.
Φαντάζομαι ότι το παιδί σας θα σας μιλήσει για όσα μαθαίνει στην τάξη, αλλά
συχνά, τα παιδιά περιμένουν από τους γονείς να ξεκινήσουν τέτοιες συζητήσεις.
Γι’ αυτό το λόγο, ρωτήστε το παιδί σας για ποιο συναίσθημα ή και για ότι άλλο
μιλήσαμε ή μαθαίνουμε κάθε φορά.
Στα μαθήματα, θα συζητήσουμε για πολλά διαφορετικά συναισθήματα τις
επόμενες εβδομάδες. Θα ξεκινήσουμε με βασικά συναισθήματα όπως χαρούμενος,
λυπημένος και θυμωμένος και σιγά – σιγά θα πάμε σε πιο σύνθετες συναισθηματικές
καταστάσεις όπως το πώς να δείχνουμε φροντίδα στους άλλους.
Στη διάρκεια των μαθημάτων αυτών, τα παιδιά θα διδαχθούν πράγματα όπως τα
διάφορα είδη ενδείξεων, που θα τα βοηθούν να αναγνωρίζουν τόσο τα δικά τους
συναισθήματα όσο και των άλλων, το πως και το γιατί να εξετάζουμε τις απόψεις
των άλλων, το πώς η συμπεριφορά μας μπορεί να επηρεάσει άλλους ανθρώπους, αλλά
και το πώς η συμπεριφορά των άλλων μπορεί να επηρεάσει τη δική μας. Τα μαθήματα
αυτά θα περιλαμβάνουν κουκλοθέατρο, ομαδικές συζητήσεις, ανάγνωση ιστοριών και
παραμυθιών, παιχνίδια ρόλων και καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
Τα παιδιά θα διδαχθούν επίσης, ότι τα συναισθήματα είναι σημαντικά σήματα
που μας δίνουν πληροφορίες. Θα μάθουν, ότι όλα τα συναισθήματα είναι
φυσιολογικά (τόσο τα θετικά, όσο και τα αρνητικά), και είναι φυσιολογικό
να τα βιώνουν, αλλά και ότι οι συμπεριφορές διαφέρουν από τα συναισθήματα.
Μερικές συμπεριφορές είναι αποδεκτές ενώ άλλες όχι.
Ένα σημαντικό θέμα που απασχολεί συνήθως όλους τους γονείς, είναι το να
ενθαρρύνουν ή όχι τα παιδιά τους να μιλούν για τα συναισθήματα τους.
Ενώ λοιπόν κάτι τέτοιο μπορεί να μη λύνει πάντα τα προβλήματα, ωστόσο,
βοηθάει, από τη μία τους γονείς να κατανοήσουν το πρόβλημα του παιδιού, και από
την άλλη τα παιδιά να ελέγξουν τα συναισθήματα τους αντί να δράσουν
παρορμητικά. Άλλωστε, συχνά νιώθουμε καλύτερα όταν ξέρουμε ότι μας ακούει
κάποιος άλλος με κατανόηση. Και, όταν νοιώθουμε καλύτερα, μπορούμε να σκεφτούμε
πιο καθαρά το τι θα κάνουμε μετά.
Επιπλέον, η ικανότητα του να μιλούν τα παιδιά για τα συναισθήματα και τα
προβλήματα τους, είναι κριτικής σημασίας προεργασία για τα εφηβικά χρόνια, όταν
τα παιδιά πιθανά θα αντιμετωπίσουν διλήμματα, όπως πιέσεις από τις παρέες τους,
χρήση ουσιών όπως καπνού και αλκοόλ, αλλά και σεξουαλικά ζητήματα. Τότε, είναι
συχνά πολύ αργά για να αρχίσουμε να προσπαθούμε να τα βοηθήσουμε να νιώσουν άνετα,
μιλώντας στους γονείς ή σε άλλους ενήλικες για τα θέματα που τα απασχολούν.
Με λίγα λόγια, το να μιλούν τα παιδιά για τα συναισθήματα τους ίσως να μη
λύνει άμεσα το πρόβλημα, αλλά μπορεί να ενθαρρύνει την εμπιστοσύνη στις σχέσεις
και να τα οδηγήσει σε καλές ικανότητες επίλυσης προβλημάτων.
ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ





Με τιμή
Οι νηπιαγωγοί