20 Νοε 2012

Γράμμα προς τους γονείς «τα Συναισθήματα και τη διαχείριση τους».

Αγαπητοί Γονείς,

    Όπως ήδη θα καταλάβατε έχουμε αρχίσει να ασχολούμαστε  με την  ενότητα  «τα συναισθήματα και τη διαχείριση τους». Κατά τη διάρκεια της ενότητας αυτής, θα λάβετε  ενημερωτικές επιστολές, σχετικά με το τι έμαθαν τα παιδιά στο σχολείο, και θα σας δοθούν υποδείξεις για το τι μπορείτε και εσείς με τη σειρά σας να κάνετε στο σπίτι, για τη συνέχιση της μάθησης αυτής.

   Φαντάζομαι ότι το παιδί σας θα σας μιλήσει για όσα μαθαίνει στην τάξη, αλλά συχνά, τα παιδιά περιμένουν από τους γονείς να ξεκινήσουν τέτοιες συζητήσεις. Γι’ αυτό το λόγο, ρωτήστε το παιδί σας για ποιο συναίσθημα ή και για ότι άλλο μιλήσαμε ή μαθαίνουμε κάθε φορά.
Στα μαθήματα, θα συζητήσουμε για πολλά διαφορετικά συναισθήματα τις επόμενες εβδομάδες. Θα ξεκινήσουμε με βασικά συναισθήματα όπως χαρούμενος, λυπημένος και θυμωμένος και σιγά – σιγά θα πάμε σε πιο σύνθετες συναισθηματικές καταστάσεις όπως το πώς να δείχνουμε φροντίδα στους άλλους.

    Στη διάρκεια των μαθημάτων αυτών, τα παιδιά θα διδαχθούν πράγματα όπως τα διάφορα είδη ενδείξεων, που θα τα βοηθούν να αναγνωρίζουν τόσο τα δικά τους συναισθήματα όσο και των άλλων, το πως και το γιατί να εξετάζουμε τις απόψεις των άλλων, το πώς η συμπεριφορά μας μπορεί να επηρεάσει άλλους ανθρώπους, αλλά και το πώς η συμπεριφορά των άλλων μπορεί να επηρεάσει τη δική μας. Τα μαθήματα αυτά θα περιλαμβάνουν κουκλοθέατρο, ομαδικές συζητήσεις, ανάγνωση ιστοριών και παραμυθιών, παιχνίδια ρόλων και καλλιτεχνικές δραστηριότητες.

    Τα παιδιά θα διδαχθούν επίσης, ότι τα συναισθήματα είναι σημαντικά σήματα που μας δίνουν πληροφορίες. Θα μάθουν, ότι όλα τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά (τόσο τα θετικά, όσο και τα αρνητικά), και είναι φυσιολογικό να τα βιώνουν, αλλά και ότι οι συμπεριφορές διαφέρουν από τα συναισθήματα. Μερικές συμπεριφορές είναι αποδεκτές ενώ άλλες όχι.

   Ένα σημαντικό θέμα που απασχολεί συνήθως όλους τους γονείς, είναι το να ενθαρρύνουν ή όχι τα παιδιά τους να μιλούν για τα συναισθήματα τους.
Ενώ λοιπόν κάτι τέτοιο μπορεί να μη λύνει πάντα τα προβλήματα, ωστόσο, βοηθάει, από τη μία τους γονείς να κατανοήσουν το πρόβλημα του παιδιού, και από την άλλη τα παιδιά να ελέγξουν τα συναισθήματα τους αντί να δράσουν παρορμητικά. Άλλωστε, συχνά νιώθουμε καλύτερα όταν ξέρουμε ότι μας ακούει κάποιος άλλος με κατανόηση. Και, όταν νοιώθουμε καλύτερα, μπορούμε να σκεφτούμε πιο καθαρά το τι θα κάνουμε μετά.

   Επιπλέον, η ικανότητα του να μιλούν τα παιδιά για τα συναισθήματα και τα προβλήματα τους, είναι κριτικής σημασίας προεργασία για τα εφηβικά χρόνια, όταν τα παιδιά πιθανά θα αντιμετωπίσουν διλήμματα, όπως πιέσεις από τις παρέες τους, χρήση ουσιών όπως καπνού και αλκοόλ, αλλά και σεξουαλικά ζητήματα. Τότε, είναι συχνά πολύ αργά για να αρχίσουμε να προσπαθούμε να τα βοηθήσουμε να νιώσουν άνετα, μιλώντας στους γονείς ή σε άλλους ενήλικες για τα θέματα που τα απασχολούν.

    Με λίγα λόγια, το να μιλούν τα παιδιά για τα συναισθήματα τους ίσως να μη λύνει άμεσα το πρόβλημα, αλλά μπορεί να ενθαρρύνει την εμπιστοσύνη στις σχέσεις και να τα οδηγήσει σε καλές ικανότητες επίλυσης προβλημάτων.

               ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
*      Κάθε μέρα, μετά το σχολείο, ρωτήστε το παιδί σας ποια λέξη ή ποιες λέξεις συναισθημάτων έμαθε εκείνη τη μέρα.
*      Χρησιμοποιείτε και εσείς τις λέξεις αυτές των συναισθημάτων που έχει μάθει το παιδί σας, όταν συζητάτε διάφορες καταστάσεις στο σπίτι και εξηγήστε τι σημαίνουν κάποιες καινούργιες λέξεις που τυχόν θα ακούσει, αν δεν τις ξέρει.
*      Όταν το παιδί σας αντιμετωπίζει προβλήματα, ζητήστε του να σας πει πως νιώθει. Αν δεν μπορεί να σας εξηγήσει, βοηθήστε το, δίνοντάς του εσείς κάποιους τίτλους για να το βοηθήσετε να αναγνωρίσει το συναίσθημα. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε: Νοιώθει ταραγμένος /η; Μήπως νοιώθεις απογοητευμένος / η ή νευριασμένος /η;
*      Αφήστε τα παιδιά να προσδιορίσουν μόνα τους τα συναισθήματα τους. Ένας καλός τρόπος για να το πετύχετε αυτό, είναι να αντικαταστήσετε τις δηλώσεις με ερωτήσεις. Δηλαδή, αντί να πείτε «το ξέρω πως είσαι θυμωμένος / η που…….», μπορείτε να ρωτήσετε «Τι σε αναστάτωσε σχετικά με……;». Συνεχίστε λέγοντας: «Τι θα σε βοηθούσε να νιώσεις καλύτερα;»
*      Προσπαθήστε να θυμάστε να εξηγείτε στο παιδί σας το πώς αισθάνεστε και εσείς, έτσι ώστε να μπορεί να συνειδητοποιήσει τι συμβαίνει μέσα σας. Έτσι, θα μάθει σιγά – σιγά να είναι πιο ευαίσθητο στα συναισθήματα σας και στα συναισθήματα των άλλων. Συχνά, νομίζουμε ότι τα παιδιά μας καταλαβαίνουν το πώς νοιώθουμε, αλλά στην πραγματικότητα μπερδεύονται. Φυσικά, θα υπάρχουν και στιγμές που δε θα θέλετε να μοιραστείτε τα συναισθήματα σας και σε αυτές τις περιπτώσεις μπορείτε να επικαλεστείτε το συναίσθημα της εσωστρέφειας.

                                                                            Με τιμή
                                                                        Οι νηπιαγωγοί