17 Οκτ 2014

ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ



μίλα μη φοβάσαι!

Το bullying/εκφοβισμός  θεωρείται μια πολυδιάστατη επιθετική συμπεριφορά, η οποία προέρχεται από παιδιά και μπορεί να είναι λεκτική, σωματική ή και ψυχολογική και που επαναλαμβάνεται με σκοπό να βλάψει, να πονέσει και να αναστατώσει το παιδί-θύμα, χωρίς το ίδιο να έχει προκαλέσει άμεσα αυτήν τη συμπεριφορά

Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι ένα σοβαρό πρόβλημα. Είναι κάτι που μπορεί να το βιώνουν πολλά παιδιά και να τα τρομάζει τόσο πολύ, ώστε να φοβούνται να πάνε στο σχολείο
Ο εκφοβισμός μπορεί να συμβεί με πολλούς τρόπους:

  • Με κλωτσιές, γροθιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τρικλοποδιές, τσιμπήματα, σπρωξίματα ή καταστροφή αντικειμένων.

  • Με βρισιές, προσβολές, απειλές που έχουν σκοπό να γελοιοποιήσουν ένα παιδί.

  • Με έμμεσους τρόπους, «πίσω από την πλάτη» του παιδιού και γι’ αυτό είναι δύσκολο να τους καταλάβει κανείς. Για παράδειγμα, το παιδί που εκφοβίζει μπορεί να διαδίδει ψέματα ή άσχημες φήμες για το παιδί που εκφοβίζεται με σκοπό να μην το συμπαθούν οι άλλοι, να κάνει αρνητικές ή και χυδαίες χειρονομίες, να λέει αστεία που γελοιοποιούν το παιδί που εκφοβίζεται, να το αποκλείει από τις παρέες και τα παιχνίδια.
 
ΣΚΟΠΟΣ
Η κατανόηση, η ευαισθητοποίηση, η πρόληψη του φαινομένου του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο η ανάπτυξη ψυχοπαιδαγωγικών παρεμβάσεων διαχείρισης περιστατικών εκφοβισμού και βίας στο σχολείο Απώτερος Στόχος είναι η προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών.

  • Εισάγουμε τη συναισθηματική αγωγή στην καθημερινότητά μας (φύλλα εργασίας, θεατρικό παιχνίδι, επεξεργασία παραμυθιών και ταινιών κλπ.
  • Παρουσιάζουμε στα παιδιά υγιείς και θεμιτούς τρόπους αντιμετώπισης μιας προβληματικής κατάστασης
  •  Να μάθουν εναλλακτικούς τρόπους να αντιμετωπίζουν την βία στην τάξη
  •            Διδάσκουμε μεθόδους έκφρασης του θυμού, μέσα από τις οποίες οι διαμάχες θα επιλύονται ειρηνικά και χωρίς επιθετικότητα. 

ΔΡΑΣΕΙΣ

Μπορούμε να διαβάσουμε στα παιδιά μας «τα μπαλόνια της φιλίας», αφού πρώτα φτιάξουμε τα δικά μας μπαλόνια γράφοντας το όνομά μας και βάζοντας μέσα ένα χαρτάκι με μία ευχή για τα παιδιά του κόσμου. Η αίθουσά μας θα γεμίσει χρώματα και συναισθήματα.
Διαβάζουμε το παραμύθι «Η Μόνα σε καινούριο σχολείο»
Προβάλλουμε την ταινία «Οι λέξεις πονάνε» και  «Το τίμημα της σιωπής».  Τα φιλμάκια αυτά εστιάζουν στα συναισθήματα του θύματος και των παρατηρητών. Ας ζητήσουμε από τα παιδιά μας να σκεφτούν μια μικρή ιστορία που να έχει σχέση με τον εκφοβισμό και αν επιθυμούν ας μας την παρουσιάσουν με  απλά λόγια και παράλληλα να θυμηθούν ή να φανταστούν τα συναισθήματα εκείνης της στιγμής.
Προβάλλεται η ταινία «Για να μη χαθούν τα χρώματα»

Βιβλία για τον εκφοβισμό: «Μίλα, μη φοβάσαι» Δικαίου Ε., Ηλιόπουλος Β., Τασάκου Τ., εκδ. Ε.Ψ.Υ.Π.Ε
«Στον κήπο με τα παραμύθια» Βαρβαρούση Λ., Δήμος Χ., Βακάλη-Συρογιαννοπούλου Φ., Παπατσαρούχας Β., Παρίση Δ. και Ψαράκη Β., εκδ. Ε.Ψ.Υ.Π.Ε
«Delete στον ηλεκτρονικό εκφοβισμό» Ηλιόπουλος Β., εκδ. Ε.Ψ.Υ.Π.Ε
Το βιβλίο  «Οι Νταήδες του βυθού και ο Ρομπέν των θαλασσών» της Γιώτας Κ.Αλεξάνδρου περιγράφει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Ένα παιδί, που θα διαβάσει αυτό το βιβλίο, θα νιώσει δυνατό να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις.

Βιβλία για τη φιλία: «Τι θα κάνω χωρίς εσένα», Sally Grindley – Penny Damn, εκδ. Παπαδόπουλος Φίλοι; Φως Φανάρι! Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκη