11 Ιαν 2013

Σχέδιο εργασίας " Ο Ιανουάριος"

  Αυτές τις μέρες στο νηπιαγωγείο μας θα μιλήσουμε για το χειμώνα και ειδικότερα για το μήνα Ιανουάριο.
  Ο Γενάρης οφείλει το όνομά του στους αρχαίους Ρωμαίους , στο Θεό Ιανό, που προς τιμή του τον ονόμασαν έτσι. Ο Ιανός ήταν ο θεός της αρχής και του τέλους , της μετάβασης από  μια κατάσταση στην άλλη. Τον Ιανό οι Ρωμαίοι τον παρίσταναν διπρόσωπο.
ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
 
 Γνωστικοί: 
 Να μάθουν για το χρόνο, τις εποχές, τους μήνες. Παράλληλα να κατανοήσουν και να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες του χρόνου, της διαδοχής και της διάρκειας, ώστε να αξιοποιήσουν τον καθημερινό τους χρόνο μέσα από τα γεγονότα και το συμβολισμό τους.

 Να γνωρίσουν , ειδικότερα ,το Γενάρη και όσα συμβαίνουν κατά τη διάρκειά του (αγροτικές ασχολίες, ήθη , έθιμα, εορτές). 

Να διακρίνουν ,πώς οι καιρικές συνθήκες και οι χρονικές συγκυρίες επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων, των ζώων, των φυτών στη χώρα μας και σε άλλες χώρες.

 Να μάθουν παροιμίες, τραγούδια και μύθους για το Γενάρη.
<< Για να μάθεις οτιδήποτε γρήγορα και αποτελεσματικά πρέπει να το δεις, να το ακούσεις και να το αγγίξεις .>> "Tony Stockwell

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

" Μαθαίνουμε παροιμίες για τον Ιανουάριο" 

" Ονομασίες του λαού για το μήνα Ιανουάριο"
Μεσοχείμωνας επειδή είναι ο μεσαίος από τους μήνες του χειμώνα,
Γατόμηνας επειδή κατά τη διάρκειά του ζευγαρώνουν οι γάτες ,
Μεγαλομηνάς γιατί είναι ο πρώτος μήνας του έτους σε αντιδιαστολή με  τον Φεβρουάριο
που είναι "κουτσός".
Κλαδευτής " Γενάρη μήνα κλάδευε φεγγάρι μην γυρεύεις" .
Κρυαρίτης γιατί είναι ο πιο "κρυουλιάρης" .
Καλαντάρης από τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς. 

 « Όλοι στη σειρά» άσκηση σειροθέτησης και αντιστοίχησης στα Μαθηματικά.  «Βρίσκω τη σειρά μου» παιχνίδι στη Γυμναστική, όπου κάθε μαθητής παίρνει το όνομα ενός μήνα ,σκορπίζονται οι μήνες στην αυλή και πρέπει να μπουν στη σειρά σύμφωνα με τη θέση τους μέσα στο χρόνο π.χ. Ιανουάριος- 1ος , Φεβρουάριος- 2ος κ.λ.π. 
«Οι εποχές του χρόνου» θεατρικό παιχνίδι και παντομίμα σε ομάδες. Κάθε εποχή παρουσιάζει τους μήνες της.

«Ζωγραφική του χειμώνα» ατομικό ελεύθερο σχέδιο

"Ο καιρός το χειμώνα"
Κατασκευή δικού μας ημερολογίου τοίχου του Γενάρη, σε χαρτόνι του μέτρου, με καθημερινή καταγραφή γεγονότων, εορτών, καιρού. Χρήση συμβόλων (σύννεφο, βροχή κ.ά.) που προτείνει κάθε ομάδα. «Το βροχόμετρο » απλό πείραμα μέτρησης της στάθμης της βροχής
Παρουσίαση αποκομμάτων εφημερίδων και περιοδικών σχετικά με τον καιρό, απ’ την ομάδα που τα συγκέντρωσε.
Συζήτηση για την επίδραση του καιρού σε διάφορους επαγγελματίες (στην πόλη, στο χωριό) και για τον καιρό σε άλλες χώρες , παράδειγμα η Αυστραλία. Παρουσιάζονται φωτογραφίες απ’ την ομάδα που τις συγκέντρωσε.

Αλκυονίδες μέρες :Διήγηση του μύθου της Αλκυόνης. 

Ρούχα που φοράμε το χειμώνα: « Τι να φορέσω »απλό πείραμα για την αντοχή διαφόρων υφασμάτων. Υλικά: νερό ,ύφασμα βαμβακερό, μάλλινο, χοντρό και λεπτό πλαστικό.

Τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη
Χειροτεχνίες, παχνίδια ανάγνωσης, ταύτιση εικόνων -λέξεων.

Η Αμυγδαλιά 
Διήγηση του μύθου της αμυγδαλιάς, κατασκευές

Τα φρούτα του χειμώνα : 
Συζήτηση για τη διατροφική αξία φρούτων και λαχανικών (Αγωγή Υγείας). 
 
Γιορτές, ήθη , έθιμα , παροιμίες 
Παρουσίαση και αναπαράσταση στην τάξη ,απ’ τις ομάδες, των εθίμων: «το σπάσιμο του ροδιού» , "το ποδαρικό".
Διήγηση της ιστορίας της βασιλόπιτας. Κόψιμο βασιλόπιτας στην τάξη.
Καταγραφή παροιμιών που συγκεντρώθηκαν και συζήτηση.