Μεταξύ τριών και τεσσάρων ετών η πλειοψηφία τους έχει μια ικανότητα προφορικού λόγου με συντακτική πολυπλοκότητα παρόμοια με αυτή του ενήλικα. Το ότι κατέχουν τον προφορικό λόγο, τους επιτρέπει να κατανοούν το περιεχόμενο γραπτών κειμένων με κοινωνικό περιεχόμενο, να αναγνωρίζουν και να είναι σε θέση να αναπαράγουν διαφόρους τύπους κειμένων. ( Παραμύθι, ειδήσεις, διαφημίσεις...). Φθάνοντας στο σχολείο ορισμένα παιδιά είναι ήδη ικανά να παριστάνουν ότι διαβάζουν.
Η εμπειρία χρήσης του γραπτού λόγου ( διαβάζουμε πολύ , τα κάνουμε να συμμετέχουν στη διαδικασία της ανάγνωσης των βιβλίων) τα οδηγεί από πολύ νωρίς , να εκδηλώσουν την ικανότητά τους , να γράφουν όπως και να ζωγραφίζουν.
Το νέο πρόγραμμα σπουδών του Νηπιαγωγείου προτείνει, να δουλεύεται ο γραπτός λόγος από την ηλικία του νηπιαγωγείου.
ΠΡΟΣΟΧΗ όμως δεν στοχεύει να αποκτήσουν τα παιδιά σχολικές γνώσεις όμοιες μ' αυτές της Α΄Δημοτικού.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ
- Να διαβάζουν πολλά βιβλία στα παιδιά κρατώντας τα αγκαλιά.
- Να κάνουν ερωτήσεις πριν, κατά και μετά την ανάγνωση της ιστορίας.
- Να δείχνουν με το δάχτυλο τη γραμματοσειρά που διαβάζουν.
- Να παροτρύνουν τα παιδιά να γράφουν τον κατάλογο με τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν από το Σούπερ- Μάρκετ.
- Ένα γράμμα στη γιαγιά, στον Αη -Βασίλη.
- Να ξεχωρίζουν και να κόβουν άρθρα ή οτιδήποτε άλλο τους ενδιαφέρει .
- Να παίζουν παιχνίδια σχετικά με τα γράμματα και τις λέξεις (π.χ. ένα απλό είδος κρεμάλας.)